Region47

21 Nadaný student není elitní program pro vybrané – je to dlou- hodobý systém, který propojuje školy, firmy, studenty, rodiče i kariérové poradce. „Koncept Nadaný student není jen o ka- riérním poradenství, ale o celistvosti – propojení základních škol, středních škol a učilišť, rodičů a zaměstnavatelů, ale také o celoživotním vzdělávání. Pokud toto nebude vzájemně pro- pojeno, nemůže to fungovat,“ říká Petra Benešová, která kon- cept vede. Cílem je včas rozpoznat talent a mo- tivaci mladých lidí, ukázat jim reálné možnosti regionu a pomoci najít pro- fesní cestu, která má smysl – pro ně samotné i pro celý kraj. To zahrnuje i informovanost a motivaci rodičů, kteří mají zásadní vliv na to, kam jejich děti půjdou dál. „Rodiče jsou klíčoví stejně jako kariéroví poradci. Víme, že o bu- doucím povolání se rozhoduje hlavně v rodinách a nejsilnější vliv má ve vět- šině případů matka, to je fakt,“ upo- zorňuje Petra Benešová. Klíčovým nástrojem konceptu jsou re- gionální kariérové karty. „Karty profesí jsme vytvořili nejen jako nástroj pro školy a zaměstnavatele, ale především pro mladé lidi, kteří chtějí v našem kraji zůstat, najít smysluplnou práci a budovat si zde svůj život. Pomáhají jim objevit možnosti, které region nabízí – ať už jde o povolání, obory nebo kon- krétní firmy,“ dodává Benešová. Tyto karty pomáhají dětem i rodičům pochopit, jak trh práce funguje, a ukazují, jak propojit školní vzdělávání s reálným světem práce právě v našem regi- onu. Projekt Nadaný student ale jde ještě dál. Aktivně zapojuje ju- niorní a seniorní odborníky z praxe, kteří předávají mladým lidem cenné rady, zkušenosti a inspiraci. „Pro tyto profíky při- pravujeme různé možnosti, jak se zapojit a být užitečnými, jak z nich vytvořit partu vzorů, která by mladé motivovala. Něco už jsme i pilotně vyzkoušeli přímo na našich workshopech (Ne)viditelné město a perfektně to funguje,“ vysvětluje Petra Benešová. „Pokud bychom nepodchytili děti a mládež nyní, pak nám pod rukama proteče další generace odborníků – a to už by byla pro region katastrofa.“

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc5NTY=