Region47
24 Můžete popsat, co si pod názvem Nadaný student kon- krétně představit? V čem je tento přístup jiný než běžné kariérní poradenství na školách? Koncept Nadaný student není jen o kariérním poradenství, ale o celistvosti – provázanosti základních škol, středních škol a učilišť, rodičů a zaměstnavatelů. Pokud toto nebude vzájemně propojeno, nemůže to fungovat. Důležitá je motivace – proč vlastně vstoupit do tohoto projektu, proč by se měli všichni aktéři zapojit. Je třeba jim na začátku sdělit smysl a cíl celého konceptu tak, aby tu provázanost pochopili. S tím pak budou souviset i nové metodiky pro exkurze ve firmách, na kterých také pracujeme ve spolu- práci se školami a perso- nalisty. V nemalé míře pak nové inovativní metody ka- riérového poradenství, kte- ré budou vycházet z praxe, povedou žáky k uvědomění si hodnoty lidské práce a směřování k sounáležitosti s regionem, kde se narodili nejen oni, ale jejich rodiče a prarodiče. Jak tento koncept zapa- dá do širšího rámce a cílů Regionu 2047? Jaké místo v projektu zaujímá? V projektu Region47 zau- jímá tento koncept velmi důležité místo – řekla bych, že je to významná priorita. Pokud bychom nepodchytili děti a mládež nyní, pak nám pod rukama proteče další gene- race potenciálních odborníků, a to už by byla pro region kata- strofa. Základem celého systému je velmi těsné propojení fi- rem a škol. Proč je podle Vás právě tato spolupráce klí- čová, a proč právě teď? Toto propojení není otázkou teď, ale mělo to být stále. Sama se divím, že se více školy a firmy neaktivovaly ke vzájemné spolupráci, předávání zásadních informací a vytváření příleži- tostí, jak žáky motivovat ke studiu oborů pro region tak důleži- tých. Ale všechno má svůj čas, a proto je nyní na nás, abychom se vzájemně poznali a zjistili, jaké možnosti se nabízejí, a zda je chuť spolupracovat. Při sebemenší příležitosti využít mož- ností, které se nabízejí, a zapojit všechny aktéry do „hry“ je teď první krok, bez kterého se na další cestu nebudeme moci vy- dat. V prezentaci mluvíte o potřebě „včas identifikovat ta- lent a motivaci“. Co to v praxi znamená? A jaké nástroje k tomu využíváte? Včas identifikovat talent u dětí je velmi zásadní. Na druhém stupni základních škol už je dost pozdě na to, abychom je mo- tivovali. Proto plánujeme aktivovat žáky již na I. stupni. K tomu mohou pomoci vhodně koncipované eventy, workshopy a v nemalé míře také exkurze. Pokud uvidíme nadšené jedince, kteří projeví zájem o sebemenší činnost, je třeba s nimi praco- vat a vést je k tomu, aby se aktivitám, které je zaujaly, věnova- li. S tím se pojí ovšem také informovanost a motivace rodičů, kteří mají největší vliv na to, kam jejich děti půjdou dále na studia či do učení. „Pokud uvidíme nadšené jedince, kteří projeví zájem o sebemenší činnost, je třeba s nimi pracovat a vést je k tomu, aby se aktivitám, které je zaujaly, věnovali.“
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc5NTY=