Region47

25 Důležitou roli hrají také kariérní poradci. Jak s nimi v rámci projektu pracujete a jaké podpůrné materiály pro ně vznikají? Kariérové poradce vidím jako klíčové v celém projektu. Ti jsou s dětmi i rodiči v nejbližším kontaktu. Úskalí vidím v tom, že nemají příliš čas věnovat se každému žáku tak, jak by to po- třeboval. V loňském roce jsem s kolegy v Nadačním fondu Ře- meslo pomáhá začala vyvíjet podpůrné kariérové karty zamě- řené na náš region, potažmo na celý Zlínský kraj. Tento nástroj má pomoci kariérovým poradcům rozklíčovat žákům trh práce a hodnotu práce samotné. Naznačit jim cestu a ukázat jim, jak po ní jít tak, aby se plnily jejich sny. V současné době proběhla dvě jednání kariérových poradců s cílem představit jim blíže vizi Region47 a koncept Nadaný student. Probírali jsme také možnost spolupráce a způsoby, jak se aktivně zapojit. Již nyní máme za sebou několik workshopů a další zájemci jsou v po- řadí. Do konce školního roku jich ještě zrealizujeme 16. Začí- nají se ozývat školy, které mají zájem i na další spolupráci. Uvi- díme, jak se nám podaří vše rozpohybovat. Zmínila jste také tzv. karié- rové karty. Můžete přiblížit, jak vypadají a k čemu budou sloužit? Regionální kariérové karty jsou koncipovány pro potřeby míst- ních zaměstnavatelů a středních škol a učilišť. V rámci worksho- pů ve školách jejich prostřednic- tvím seznamujeme žáky s profe- semi, které budou i v budoucnu nenahraditelné a tolik potřebné. Je to celý systém nového kari- érového poradenství, který je provázán na firmy. Již jsme si to ověřili v praxi, že to velmi dobře funguje. Nyní jsme ve fázi, kdy chceme toto know-how pře- dávat dále na kariérové a vý- chovné poradce. Z mého pohledu je velmi důležité seznámit napřed žáky s tím, co je vlastně trh práce, a karty jsou ideální pomůckou, která jim k tomu slouží. Často se mluví o tom, že rodiče hrají zásadní roli při roz- hodování dětí o budoucím povolání. Jak je do projektu zapojujete? Rodiče jsou klíčoví stejně jako kariéroví poradci. Všichni víme, že o budoucím povolání se rozhoduje v rodinách a vliv má nej- více matka. Z mé praxe z Nadačního fondu Řemeslo pomáhá, kde na rodiče intenzivně cílíme již osmým rokem, chci přenést tuto myšlenku i do Region47. Tady mám vymyšlen trochu jiný způsob, jak se k rodičům dostat a zkusit je postupně informo- vat o tom, jak se trh práce změnil a měnit bude. Právě jsem ve fázi příprav jednoduché cesty k nim. K tomu ovšem bude tře- ba součinnost nejen ve školách, ale také ve firmách. Do koncepce jste začlenili i zajímavý prvek „reskillingu 50+“. Jakou roli v projektu hrají zkušení odborníci? Personalistikou a vzděláváním dospělých se zabývám půlku svého pracovního života. Vím, jak je těžké adaptovat se na rychlý vývoj napříč obory. Vím, jak je těžké velmi rychle zvlád- nout spoustu technických novinek – a bude hůř. Je spousta odborníků, kteří už nechtějí nebo nemohou z různých důvodů vykonávat svou práci, ale pracovat chtějí, nebaví je být doma „Nyní jsme ve fázi, kdy chceme toto know-howpředávat dále na kariérové a výchovné poradce.“

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc5NTY=